Školství v Praze12


Školství na Praze 12 si všichni chválíme. Do té doby, než zjistíme, že pro své dítě potřebujeme individuální péči. V té chvíli se nám nabídka mateřských škol v naší městské části smrskne na 0. Ano, na nulu. Tak vypadá nabídka mateřských škol pro děti, které potřebují speciální péči, ať už se jedná o logopedickou, či mnohem komplikovanější péči o malého autistu,dítě s ADHD apod.
Moje dcera má opožděnější vývoj řeči. Ještě na to nemáme papír, ale sami vidíme, že komunikace s ní vázne. Rozumí všemu, ale pořádných slov používá jen pár. Začala jsem se poohlížet po mateřské škole, ve které by mohla mít odpovídající logopedickou péči a zjistila, že na Praze 12 žádná školka s alespoň jednou třídou pro děti se specifickými potřebami není. Už několik let navštěvuji Komisi pro výchovu a vzdělávání v naší městské části a na můj podnět, že by bylo určitě vhodné takovou třídu zřídit, mi bylo odpovězeno, že by určitě nebyl zájem a že toto není potřeba.
Vzhledem k počtu dětí se speciálními potřebami musím nesouhlasit. Dětí se speciální potřebou vzdělávání opravdu přibývá a alespoň jedna třída v naší městské části by určitě pomohla několika rodinám. V současné době musí takové dítě dojíždět do jiné městské části, nebo má štěstí a je přijato do MŠ Studánka, která je ale soukromá, církevní a není nafukovací. Sama paní ředitelka této mateřské školy se zmínila, že takové děti integruje a že o speciální péči zájem je. Tak jak to, že není zájem ze strany městské části? Vždyť umístění takového dítěte do normální mateřské školy je obrovská zátěž pro učitelky i pro ostatní děti. Teď už nemluvím jen o dětech s logopedickou vadou. U nich se dá s domácí péčí a soukromým logopedickým vedením také dosáhnout pokroku. I když pro rodiče taková domácí péče zahrnuje nejenom finanční, ale i velký časový nárok. Ale co děti s ADHD, lehkým autismem, děti se sluchovou, nebo oční vadou – takové děti převrátí klasickou třídu vzhůru nohama a je rodičům dřív nebo později vysvětleno, že si mají radši najít jinou školku, která jejich dítě lépe pochopí a dá mu adekvátní prostor k vývoji.
Bohužel vlivem současné populační exploze jsou mateřské školy narvány k prasknutí a šancí na otevření dalších tříd moc není. Takže ve třídě s 28 dětmi nemá paní učitelka šanci se každému dítěti věnovat individuálně (o tom, že i pro „normální“ děti je taková pozornost nedostatečná, tento článek není) a jakékoli odlišení od průměru se rovná narušení celé třídy a málokterá učitelka takové narušení umí zvládnout.
Proč tedy nedat těmto dětem šanci v naší městské části? Jedna třída pro pár dětí může nakonec pomoci mnohem více lidem, než by nás napadlo… stačí jen chtít.

Bc. Verona Ballay

Post Tagged with 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

1 + 16 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.